Prin intermediul acestui demers dorim să explorăm vizual Daciile de pe domeniul public din București.
Povestea Daciei Liberta a început în anul 1988 și reprezenta modelul 1310 cu hayon și 5 uși și un nou model de bord (numele de cod CN1, ceea ce însemna “Concepția Noastră numărul 1”, fiind un design 100% original al designerilor piteșteni, în timp ce Dacia Sport fusese creată la Brașov).
Dacia 1320 se mândrea că este prima Dacie modernă, cu multe elemente înlocuite față de surorile berline. Bord nou, instalație electrică nouă, elemente exterioare noi, motorizări noi și suspensii mai confortabile. Pe lângă noutățile mecanice destul de importante, menite să le ofere șoferilor o călătorie mai placuă, dar și o fiabilitate sporită, inginerii Dacia s-au gândit și la noi motorizări. Astfel că au mărit spațiul de sub capota motorului pentru a permite montarea a 4 propulsoare diferite. Din 1987 până în 1990 au fost realizate numai 2.567 de unități din modelul 1320 Hatchback.
După Revoluție, având un stoc mare de piese și elemente pentru caroseria hatchback, uzina de la Pitești a continuat producția modelului. Însș nu s-a mai chemat Dacia 1320, ci Dacia 1325 Liberta. Care, în ciuda unor modificări minore la faruri, bare de protecție, jante, stopuri și o parte dorsală redesenată, era doar un facelift.
Astăzi, Dacia 1320 și Dacia 1325 sunt două modele extrem de rare în peisajul românesc. Putem spune că sunt printre cele mai rare automobile autohtone, mai rare decât Dacia 1300 break sau Dacia Sport.
Modelul de mai jos a fost surprins în zona Vatra Luminoasă, în data de 13 Octombrie 2018.
Dacă aveți informații sau fotografii despre alte autoturisme ale copilăriei, haideți să le identificăm și să facem o hartă a Daciilor împreună.
Fotografii: © Albert Vrăbiuță
Surse informații: 4tunning, automobile românești